advertentie

GGD: 'Tot onze spijt lopen ook onze wachttijden op voor een coronatest'

GGD: 'Tot onze spijt lopen ook onze wachttijden op voor een coronatest'

Rotterdam - De GGD-Rotterdam Rijnmond, waar ook Schiedam onder valt,  laat op Facebook weten dat de wachttijden voor een coronatest oplopen.

'Tot onze spijt lopen ook onze wachttijden op voor een coronatest. Het tekort aan labcapaciteit zorgt hier momenteel voor' aldus de GGD. 'Wij juichen het toe dat zoveel mensen zich willen laten testen. En begrijpen de frustratie als het niet lukt snel een afspraak te maken. We willen u toch vragen het te blijven proberen en thuis te blijven met klachten tot u echt getest bent en de uitslag hebt. Alleen zo voorkomen we samen meer besmettingen.'

De overkoepelende organisatie van de GGD's in Nederland GGD-GHOR laat weten dat testen alleen zin heeft wanneer de afgenomen tests vervolgens in een laboratorium geanalyseerd kunnen worden. De maximale labcapaciteit bepaalt daardoor dus ook de maximale testafnamecapaciteit. 'Op 26 augustus heeft het ministerie van VWS aan de GGD’en gevraagd om te wachten met verdere uitbreiding van het aantal testlocaties en de verruiming van de openingstijden. Het tekort aan labcapaciteit leidt op dit moment tot oplopende wachttijden'.

Het ministerie schrijft: 'De vraag naar een coronatest is de laatste weken heel sterk gegroeid. De  afgelopen week alleen al met zo’n 40%. Bij de aanvragen zijn ook steeds meer mensen die geen klachten hebben die op het virus kunnen duiden. De recent toegevoegde mogelijkheid om ook digitaal en rechtstreeks een afspraak in te plannen (via het webportaal) heeft dit ook makkelijker gemaakt. Deze enorme toename van het aantal testen zet de beschikbare testcapaciteit onder druk.'

'Bij de GGD’en zijn testafspraken te boeken voor de aankomende 72 uur. Er komen dus nog elke dag testplaatsen vrij, maar de vraag overtreft op dit moment het aanbod' laat de GGD-GHOR weten. 'Mensen met klachten moeten soms helaas meerdere keren een testaanvraag doen, wat voor begrijpelijke frustratie zorgt en de telefoonlijnen en website verder belast. Pas zodra er meer labcapaciteit beschikbaar komt, kunnen GGD’en verder opschalen en aan de vraag voldoen.'