advertentie

Geen compensatie voor klanten Caiway na dagenlange storingen

Geen compensatie voor klanten Caiway na dagenlange storingen

Schiedam - Klanten van de Schiedamse Tv- en internetprovider Caiway krijgen geen compensatie voor de vele uitval van de diensten van het bedrijf. Dat liet Caiway desgevraagd aan SCHIE weten.

Klanten hebben dagenlang last gehad, niet kunnen internetten en/of geen of met onderbrekingen Tv kunnen kijken. Het regende klachten op social media. Ook over de bereikbaarheid van Caiway.

We wilden daarover graag een interview met Caiway, maar het bedrijf bleek een bijna onneembare vesting. Er staat geen persinformatie op de website. Via de klantenservice moet je enorm geduld hebben om iemand te spreken te krijgen. Na lang aanhouden en een paar keer terugbellen stuurde de afdeling woordvoering van het bedrijf een zelf opgenomen vraaggesprek. Na weer een aantal telefoontjes en dagen wachten hadden we een afspraak voor een online interview. Maar ook dit ging 'door een misverstand', zo zei Caiway, niet door. 'We geven geen interviews meer over de DDoS-aanvallen' was de reactie van Mariska van der Hulst van Delta Fiber woordvoering. We moesten het maar doen met het zelf opgenomen filmpje. Maar ze wilde onze vragen wel schriftelijk beantwoorden: 'Het aantal aanvragen is gewoonweg teveel om allemaal individueel op in te gaan voor één woordvoerder, dat lukt niet' aldus Mariska.

Dan dus maar schriftelijk:
Zowel Caiway als Delta hebben dagenlang last gehad van enorme DDoS-aanvallen. Delta en Caiway zitten beiden in hetzelfde pand in Schiedam, maar het zijn aparte bedrijven?
Mariska: 'DELTA en Caiway zijn twee aparte dienstaanbieders, maar onderdeel van hetzelfde moederbedrijf DELTA Fiber Nederland'. 

Zo'n dagenlange en herhaalde aanval is geen kwajongensstreek. Hebben jullie een idee waarom jullie aangevallen zijn? 'Nee, dat weten we niet. Wat we wel weten is dat er momenteel op grote schaal, in heel Europa, flinke DDoS-aanvallen plaatsvinden, onder meer bij Telecombedrijven, maar ook bij andere bedrijven.'

Is er geld geëist? 'Hier is geen sprake van'.

Wat hebben jullie gedaan om de aanval af te wenden? 'We hebben filters geplaatst om het inkomende verkeer te filteren en laten het verkeer door een 'wasstraat' lopen waar het slecht verkeer eruit wordt gefilterd.

PHOTO 2020 09 03 09 54 20

Is het probleem nu opgelost? 'DDoS-aanvallen komen altijd voor, meestal merkt de klant daar niets van. In dit geval was het heel groot en we hebben het nodige gedaan om een DDoS-aanval van deze omvang af te wenden. Maar DDoS-aanvallen kunnen altijd blijven plaatsvinden.'

Waarom hebben jullie niet eerder geïnvesteerd in het voorkomen van dergelijke aanvallen? 'Zoals hierboven aangegeven, DDoS-aanvallen zijn er voortdurend (denk aan honderden per maand) en we hebben ons netwerk en systemen hier heel tegen beveiligd zodat klanten daar nooit iets van merken. Helaas zitten internetcriminelen niet stil en verzinnen ze steeds nieuwe dingen waar we ook steeds opnieuw op moeten anticiperen en onze beveiligingssystemen hierop aanpassen. De recente aanvallen warren van ongekende grootte, die we nooit eerder hebben meegemaakt.'

Klanten hebben dagenlang last gehad, niet kunnen internetten en/of geen of met onderbrekingen Tv kunnen kijken. Het regende echt klachten op social media. Ook over de bereikbaarheid van jullie. Worden de klanten gecompenseerd?
'Voor onderbrekingen van telecomdiensten geldt een landelijke compensatieregeling, dat is beleid dat vanuit de overheid wordt gevoerd. Conform deze regeling is er sprake van compensatie bij uitval van meer dan 12 uur. Daar is in dit geval geen sprake van. Zie hiervoor ook de websites van DELTA en Caiway.'