advertentie
Metropoolregio: 'volgend jaar 20 tot 30 % minder bus, tram, metro en trein'
Het kabinet wil volgens de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) 'vooralsnog in 2023 geen extra geld uittrekken voor het openbaar vervoer. De decentrale overheden zijn daardoor gedwongen om de dienstregeling aan te passen. Dit leidt volgend jaar tot veel minder aanbod van bus, tram, metro en trein. Met grote gevolgen voor alle OV-reizigers'.
De verhalen over het Openbaar Verboer volgen elkaar de laatste tijd snel op. Zo meldde de RET op 31 maart dat er extra investeringen worden gedaan, nota bene samen met de MRDH: er worden 35 nieuwe metrotoestellen gekocht. Die investering moet ertoe leiden dat in 2030 op de drukste stukken 24 keer per uur een metro voorbijkomt. Op dit moment ligt dat maximum op 18 metro’s per uur.
Afgelopen woensdag kwam het bericht naar buiten dat het volgens de staatssecretaris 'hoogst onzeker is' of er eind 2024 een vijfde en zesde sprinter per uur tussen Rotterdam en Den Haag zou kunnen gaan rijden. Terwijl menig Schiedammer zich al verheugt had op meer treinen tussen Schiedam en Delft en mogelijk de komst van Station Kethel.
Op dinsdag 5 april meldden we dat het college van burgemeester en wethouders vreest dat de Metropoolregio en de RET tramlijn 21 willen vervangen door een buslijn. Niet alleen het stadsbestuur is hier fel op tegen, ook de reizigers vinden het “vreselijk".
En nu meldt de MRDH dat er volgend jaar minder Openbaar Vervoer gaat rijden: 'Het Kabinet verlengt extra financiële steun voor het OV tot eind 2022, maar voor de jaren daarna wordt geen zekerheid geboden. "Dit is zeer lastig uit te leggen" is de eerste reactie uit de provincies en de regio’s Amsterdam en Rotterdam/Den Haag op het kabinetsbesluit. 'Het kabinet zegt dat het OV heel 2022 op peil kan blijven maar gaat voorbij aan het feit dat zich vanaf volgend jaar een groot financieel probleem aandient met veel minder OV als gevolg' aldus de MRDH.
'Tijdens de coronapandemie zijn treinen, trams, metro’s en bussen blijven rijden voor mensen in de zorg en andere vitale beroepen. Dat was ook wat het kabinet vroeg. Juist voor wie het OV onmisbaar was, is het OV in stand gehouden. Wel namen de reizigersaantallen en de kaartverkoop sterk af in die periode. Het kabinet, de provincies en grootstedelijke regio’s (verantwoordelijk voor het regionale OV) maakten afspraken over compenserende middelen. Daar was zo’n 3 miljard euro mee gemoeid. De reizigersaantallen stijgen inmiddels weer maar de kaartverkoop komt naar verwachting pas richting 2025 weer op het oude niveau. Daarom is er door alle partijen de afgelopen maanden aan transitie-afspraken voor 2023 en verder gewerkt'.
Het is volgens de Metropoolregio 'zeer teleurstellend dat het kabinet dat nu naast zich neerlegt. Het kabinet geeft aan goed OV van groot belang te achten, maar is niet bereid om hiervoor de komende jaren middelen uit te trekken. De provincies en de vervoerregio’s Amsterdam en Rotterdam-Den Haag beraden zich op de gevolgen. Weliswaar wil het kabinet de eerder gemaakte afspraken voor 2022 continueren tot eind van het jaar, maar die regeling bewerkstelligt geen herstel. Terwijl het OV zich juist nu, na de pandemie, op herstel moet richten om klaar te staan voor de toekomst. Het besluit van het kabinet om geen middelen uit te trekken voor 2023 wordt nu per provincie en vervoerregio uitgewerkt in de dienstregeling voor 2023 en dit kan leiden tot 20-30% minder OV. Waardoor het OV voor veel reizigers geen optie meer zal zijn.'